New Adventures in Vexillology #6 Projekt Sommer 2020 eingeladen von Thomas & Renée Rapedius
beteiligte Künstler
Blanca González und Sergio Gutiérrez, Butt Johnson, Christian Diaz Orejarena, Hirisha Mehta, Lakshmi Nivas, Thomas & Renée Rapedius
Fotos: Eggert 2020
Die COVID-19-Pandemie hat unsere Arbeit und sogar unsere täglichen Aktivitäten auf Eis gelegt, aber sie hat uns auch dazu veranlasst, über eine Reihe lokaler und globaler Probleme nachzudenken,
die durch dieses neue Coronavirus akzentuiert wurden. Im Falle Mexikos zeigte sich, dass ein Teil der Bevölkerung anfälliger für das Virus ist, da er an chronischen Krankheiten wie Diabetes und
Fettleibigkeit leidet, die durch den Verzehr von ultraverarbeiteten Lebensmitteln ohne Nährwert und mit hohem Zucker- und Fettgehalt verursacht werden.
In Mexiko haben ultra-verarbeitete Produkte in der Ernährung eines Teils der Bevölkerung an Boden gewonnen, während andere in Produktion und Konsum verdrängt wurden, wie z.B.: Mais, Bohnen und
Amaranth, die ursprüngliche und nahrhafte Nahrungsmittel sind.
Diese Pandemie hat indirekt zu vielen Spekulationen über mögliche Welten geführt. Eine Weltvorstellung, die wir mit anderen teilen, hat damit zu tun, die Qualität unserer Lebensmittel zu
erhalten, einheimisches Saatgut vor der Vereinnahmung durch einige transnationale Konzerne zu schützen und der Schaffung von Gemeinschafts- und Familiengärten größere Bedeutung beizumessen. Mit
diesem Ziel hissen wir diese Fahne.
The COVID-19 pandemic has put a pause to our work and even daily activities, but it has also caused us to reflect on a series of local and global issues accentuated by the new coronavirus. In
the case of Mexico, it has drawn attention to the fact that a whole sector of the population is more vulnerable to the virus, as its members suffer chronic diseases such as diabetes and obesity,
brought on by the consumption of ultra-processed foods with no nutritional value and high sugar and fat content.
In Mexico, while ultra-processed products have been expanding within one sector of the population, their production and consumption have displaced others, such as corn, beans, and amaranth,
which are native and nutritious foods.
This pandemic has indirectly led to multiple speculations about possible worlds. One idea of the world we share with other people is linked to preserving the quality of our food, protecting
the native seeds before their appropriation by certain transnational corporations, and emphasizing development of community orchards and family gardening. With this aim, we raise this
flag.
La pandemia de COVID-19 ha puesto en pausa nuestras actividades laborales e incluso cotidianas, pero también ha propiciado que reflexionemos sobre una serie de problemas locales y globales
que se han acentuado a raíz de este nuevo coronavirus. En el caso de México, evidenció que un sector de la población es más vulnerable frente al virus, debido a que padece enfermedades crónicas
como diabetes y obesidad, causadas por el consumo de alimentos ultraprocesados de nulo valor nutritivo y con un alto contenido de azúcares y grasas.
En México, mientras los productos ultraprocesados han ganado terreno en la dieta de un sector de la población, otros han sido desplazados en su producción y consumo, tales como: el maíz, el
frijol y el amaranto, los cuales son alimentos originarios y nutritivos.
Esta pandemia ha propiciado, de forma indirecta, muchas especulaciones sobre mundos posibles. Una idea de mundo que compartimos con otras personas, tiene que ver con preservar la calidad de
nuestros alimentos, proteger las semillas originarias ante la apropiación que realizan algunas empresas transnacionales, y dar mayor énfasis en crear huertos comunitarios y familiares. Con este
propósito, izamos esta bandera.
Blanca González lives and works in Oaxaca, Mexico.
Her main research is focused in studying the cultural and perceptual changes that have contributed to the concept of landscape. Through engraving, drawing and animation she proposes narratives
about Landscape as a place of contemplation, study, production and use of natural matter.
www.mujeresartistasenred.blogspot.com/2019/08/blanca-gonzalez.html
Sergio Gutiérrez lives and works in Oaxaca, Mexico.
His work uses mental experiences that come from observations and physical movement as a starting point. In his projects he links drawing with his own everyday experiences, related to wandering,
writing and light perception.
www.arroniz-arte.com/es/sergio-gutierrez/
www.paralleloaxaca.com/sergio-gutiérrez-la-doble-vision.html